Afgelopen week twitterde iemand dat hij 50 euro had gegeven toen de krantenbezorger aan de deur stond. Hij had niet kleiner. Ook gelezen: iemand zet op Facebook dat hij een buskaartje kocht voor een buitenlandse man en zijn zoontje omdat een ongeduldige buschauffeur hen eruit wilde zetten. Wat is de overeenkomst tussen deze twee mensen? Juist. Ze zijn allebei enorme droeftoeters.

Een bouwbedrijf had laatst honderden beertjes laten bezorgen bij een ziekenhuis vol zieke kinderen. De beertjes hadden een wit shirtje met op de borst groot het logo van de weldoener. De pr-functionaris maakte een persbericht en de directeur van het bouwbedrijf zorgde dat hij in zijn beste pak met een paar ernstig zieke kindjes op de foto kwam. Aan de kinderen werd gevraagd om het beertje wel even met het logo naar voren vast te houden.

Drie dj’s in een glazen huis halen geld op voor een stille ramp. Veel geld. Mensen kunnen plaatjes aanvragen en acties op touw zetten. De grootste bedragen komen van bedrijven. Directieleden rijden massaal in hun Audi’s naar Enschede om in beeld te komen met een grote cheque met bedrijfslogo. ‘Tuurlijk willen wij geld doneren. Als we maar wel met onze bedrijfsnaam in beeld komen. Wat zijn we maatschappelijk toch goed bezig hè? Wat is dit jaar eigenlijk het goede doel waar ons geld heen gaat?’

Op mijn werk krijg ik steeds brieven van organisaties die zeggen dat ze geen kerstkaarten versturen, maar in plaats daarvan geld overmaken aan een goed doel. Ik stuur ze tegenwoordig allemaal een brief terug:

Geachte heer/mevrouw,
Fijn dat u uw marketinguitgaven met mij deelt. Zeer interessant om te lezen. Wat heeft u tegen uw boekhouder gezegd? Maak maar wat over naar iets met Afrika en iets met kinderen? En tegen uw communicatieadviseur? Schrijf maar een mooie brief voor onze relaties? En nu? Nu is het goed? U voelt zich weer lekker? Of wordt u zelfs opgewonden van uw eigen vrijgevigheid? Legt u de brief bij u in bed als uw vrouw niet thuis is? Misschien moet u het volgend jaar eens met knuffelberen proberen. Meer publiciteit en het slaapt ook lekkerder.
Fijne feestdagen.