Geachte heer/mevrouw,
Hierbij solliciteer ik naar de functie van Communicatiemanager bij de Nederlandse Spoorwegen. Ik weet dat hier nog geen vacature voor is, maar ik wil u toch echt aanraden uw huidige communicatieteam op een zijspoor te zetten. In deze brief leg ik uit waarom.
Het is mij onbekend of jullie het zelf in de gaten hebben, maar de NS hebben een groot imagoprobleem. Ik zou zelf nooit grapjes maken over de NS, maar ik ken veel mensen die dat wel doen. En dat is jammer. Zo’n mooi oer-Hollands bedrijf. Toegegeven, het gaat niet altijd goed, maar ja, niets menselijks is jullie vreemd. Meer dan je best kun je niet doen toch?
Terug naar de communicatie. Want vooral daar gaat het fout. Tuurlijk, ook het slechte materiaal speelt een rol, maar dat komt vooral omdat ProRail het spoor bijster is. Daar kunnen jullie niets aan doen. Om te beginnen zou ik jullie aansporen alle successen te delen. Positieve communicatie. Rijdt er een trein op tijd? Meld het dan. Op de site, op Twitter, maak er eventueel een persbericht van.
Ook is het leuk om positieve verhalen van reizigers te delen. Probeer een stuk of vier mensen te vinden die een leuke quote willen geven over hun ervaring met de NS en plaats dat op billboards langs de weg. Is misschien even zoeken, maar automobilisten moeten meer geconfronteerd worden met positieve treinverhalen.
Tot slot is het belangrijk om schaarste te creëren. Laat gerust wat minder treinen rijden. Wedden dat ze dan vol zitten? Afgelopen winter deden jullie dat al heel goed. En als er problemen zijn met het spoor, probeer dan zo weinig mogelijk te communiceren. Dat maakt mensen nieuwsgierig.
Ik kom graag binnenkort eens langs om nog wat andere ideeën met u te delen. Ik heb mijn sporen in de communicatie ruimschoots verdiend en help u graag uw organisatie weer op de rails te krijgen. Schikt maandag 12.00 uur u? Het kan trouwens wel iets later worden, want ik kom met de trein.
Met vriendelijke groet,
Rick Evers
PS is jullie reiskostenvergoeding op basis van aantal kilometers of op basis van openbaar vervoer?
Geweldig! 🙂
Je spoort niet 😀 , volgens mij dender je als een lok door P&O hahaha
maar wel een geweldig stuk !!
Heerlijk leesmateriaal! Zolang je nieuwe baan maar niet teveel tijd vergt en er nog genoeg overblijft voor het schrijven van geweldige blogs.
Heerlijk! Goed geschreven 😉
Ik had je per direct aangenomen!
“Het kan trouwens wel iets later worden…” als klap op de vuurpijl!
M’n mondhoeken krulden al steeds meer omhoog en werden uiteindelijk vergezeld door een bijpassend keelgeluid… *grinnik*
Heb jij Nick & Simon al horen klagen ? …..nou dan !
Haha, mooie brief.
Hoe staat het met de sollicitatieprocedure?
Hou je wel rekening met de aangepaste dienstregeling?! Die hier vanaf december al automatisch intreed omdat de NS altijd zo goed is voorbereid?! 😛
@zijalleeniszij : Nick en Simon KRIJGEN een fortuin om in de trein te zitten…anderen KOST het dat 😉