Ineens was daar het onderzoek waar ik al tijden op zat te wachten: Koffiedrinkers leven langer. Ik wist het eigenlijk al wel, maar wetenschappelijk bewijs ontbrak nog. Tot nu. Mensen die drie tot vijf kopjes koffie per dag drinken, leven langer dan mensen die geen koffie drinken.

Ik ben dol op onderzoeken die in mijn voordeel uitpakken. Zo las ik eerder al dat wijn drinken, kaas eten en nootjes knabbelen ook een positief effect hebben op de levensverwachting. Allemaal koren op mijn molen. Ik besloot eens te googelen of nog meer gewoontes uit mijn dagelijks leven ervoor zorgen dat ik stokoud word.

Helaas kon ik geen verband vinden tussen het drinken van een mok Brinta en langer leven. Ook het hebben van zevenblad in de tuin heeft geen effect, net als het bewaren van een kliekje in de koelkast om die na een paar dagen alsnog weg te gooien.

Wat wel helpt is wandelen, veel seks hebben, zwemmen, twee koppen thee per dag drinken, vrouw zijn, boeken lezen, moeder van een tweeling zijn, vrijwilligerswerk doen, naar broedende eendjes kijken en hardlopen. Een vreemd rijtje als je het mij vraagt, maar als je dit allemaal doet en bent, ben je spekkoper.

Er kleeft alleen wel een nadeel aan al die onderzoeken: de betrouwbaarheid. De meeste onderzoeken worden namelijk een paar jaar later weer ontkracht en dan blijkt het tegenovergestelde de waarheid. En dus zouden roken, suiker en vlak voordat je naar bed gaat drie uur op een beeldscherm turen wel eens dƩ gezondheidstrends van 2020 kunnen zijn.

