Je zou maar net getrouwd zijn in een jurk van vijfduizend euro en de volgende dag zie je de advertentie van Zeeman. Trouwjurk: € 29,99. Ik zou me, ongeacht of er seks aan te pas is gekomen tijdens de huwelijksnacht, flink genaaid voelen.

In bruidswinkels vertellen de verkopers natuurlijk allemaal hetzelfde flauwekulverhaal. Dat jurken zo duur zijn omdat het allemaal handgemaakt is. En dat de stof zo exclusief is. Ze vertellen bovendien precies wat de bruid in spe wil horen: ‘van deze jurk is er geen tweede mevrouw’, ‘hij lijkt voor u te zijn gemaakt’ en uiteraard het onvermijdelijke ‘je trouwt maar één keer’.

Wat bij trouwjurken de truc is, is dat je niet betaalt voor een kledingstuk, maar voor een sprookje. Bijna ieder jong meisje ziet zichzelf vroeg of laat in een hagelwitte jurk voor het altaar staan. Ze zien trouwen als het mooiste wat er is, als geluk voor het leven. En bij die allermooiste dag, hoort nou eenmaal de mooiste jurk. Bruidswinkels maken dankbaar gebruik van het sprookje.

Het leuke van Zeeman is dat ze met één campagne alle bruidswinkels te kakken zetten. Een trouwjurk hoeft helemaal niet duur te zijn. Je kunt wel in een heel chique pand gaan zitten, de gladde verkoper in een mooi pak hijsen en allerlei paspoppen in de etalage zetten met verschillende trouwjurken, maar uiteindelijk koop je toch gewoon een kledingstuk voor één dag.

Ik hoop dat Zeeman doorborduurt op het huidige succes en binnenkort ook goedkope trouwpakken aan gaat bieden. En ringen natuurlijk: twee trouwringen voor een tientje. Maar ik zie meer mogelijkheden. Wat te denken van een all-in huwelijk. Zaalhuur, catering, taart, champagnefontein, live-band, cabrio, hotelovernachting, huwelijksreis en een scheiding, voor maar € 199.

Advertenties