Ik kom niet heel vaak in jullie winkels. En iedere keer als ik er wel kom, weet ik weer precies waarom niet. Jullie hebben namelijk het talent om met jullie winkels mensen stront- en strontchagrijnig te laten worden. En ik denk dat het zo langzamerhand hoog tijd wordt dat iemand er eens iets van zegt.

Ten eerste: waarom staan die gangpaden zo belachelijk vol? Ik heb vroeger bij Albert Heijn gewerkt en als het schap vol zat, ging het restant naar het magazijn. Zo hou je een winkel netjes. Jullie concept is blijkbaar anders. Als het schap vol is, mag de rest gewoon op de grond staan. Naast de flessen wasmiddel, voordeelpakken billendoekjes en megapakken Sultana. Dat ik er als klant niet meer fatsoenlijk langs kan, maakt blijkbaar niet uit.

Ten tweede: zit er überhaupt enige logica in jullie winkelindeling? Of is het normaal dat ik de tandpasta tussen het Playmobil moet zoeken? En de vitaminepillen tussen de dubbelcd’s van De Toppers. Ik verdenk jullie ervan een sport te maken om klanten zo lang mogelijk binnen te houden. Jullie willen dat ik ondertussen impulsaankopen doe. Dat ik kruidnootjes koop tijdens mijn zoektocht naar iets anders. Nou, ik trap er mooi niet in.

Ten derde: wat verkopen jullie nou eigenlijk? Kruidvat is toch een drogisterij? Waarom kan ik dan ook een houten xylofoon kopen, een doos met amaryllisbollen, of een gebreide colsjaal? Weet je wat jullie probleem is? Jullie inkoper heeft een steekje los. Die kan niets laten staan. Als hij bij Circus Renz de complete inboedel kan opkopen, hebben jullie morgen olifanten en tijgers in de aanbieding. En die staan dan gewoon in het gangpad, tussen de andere rotzooi.

Zie deze column als een open brief. Ik verwacht van jullie een antwoord op mijn drie punten. Krijg ik die niet, dan stoot ik de volgende keer per ongeluk met mijn mandje tegen de opgestapelde aanbiedingen zodat het hele gangpad bezaaid ligt met rotzooi. Niet dat iemand het verschil ziet, maar ik ga dan in ieder geval zelf een stuk minder chagrijnig jullie winkel uit.

Advertenties