Dus mensen zeggen massaal hun Ziggo abonnement op omdat de kabelaar een sponsordeal heeft gesloten met Ajax. Het is voor mij het zoveelste bewijs dat veel voetbalsupporters het IQ van een leverworst hebben.

Ik ben zo benieuwd hoe ze het hun vrouw uitleggen. “Lieverd, laten we weggaan bij Ziggo en overstappen naar iets anders.” “Ja maar schat, Ziggo bevalt prima. De kinderen genieten juist van het extra kidspakket.” “Kan me niet schelen. Als Ziggo die club uit 020 sponsort, spek ik indirect de kas van die jodenclub. Dat nooit.”

Natuurlijk zijn niet alleen Feyenoorders gek. Toen de club uit Rotterdam een deal sloot met Opel, waren er Amsterdammers die meteen hun Astra of Vectra in brand staken. Bovendien zitten de verstokte PSV-haters al jaren in het donker omdat ze weigeren ’s avonds gloeilampjes van Philips aan te doen.

Het zal wel nooit veranderen. Altijd als ik op zondag Studio Sport zit te kijken, zie ik ze weer op de tribune zitten. Volwassen mannen die in hun blote buik staan te schreeuwen naar elf voetballers in het veld die wat hen betreft een dodelijke ziekte kunnen krijgen. Gewoon. Omdat ze bij een andere club spelen.

Voor mij heeft het allemaal niets meer met sport te maken. Ik bracht afgelopen week mijn zoontje voor het eerst naar voetbal. Zijn vriendjes in de klas zaten er al langer op en hij wilde wel een keertje meetrainen. Een uur lang heb ik langs de lijn genoten van kleine mannetjes die onbevangen achter een bal aan hollen. Voetbal zoals het bedoeld is.