Bijna twee miljoen mensen zagen gisteren het nieuwe programma Nick tegen Simon. Ik heb ook stukjes gezien. Twee keer zelfs, want het werd ’s nachts herhaald. Armoe troef van de publieke omroep. We weten allemaal waarom het programma uiteindelijk het op een na best bekeken programma van de avond werd. De TROS weet dat, Nick & Simon weten dat en Katja Römer-Schuurman weet dat zelf ook.

Vooropgesteld, ik heb niets tegen Nick & Simon. Het lijken me sympathieke gasten waar je prima een biertje mee kunt drinken. Ik erger me dan ook mateloos aan die gespeelde stoerigheid van mannen die zeggen ‘ik weet nooit wie Nick en wie Simon is’. Ik geloof daar niets van. Die jongens timmeren al jaren aan de weg en zijn intussen al zesenvijftig miljoen keer op radio en tv geweest.

Een paar dagen eerder zaten de muzikale Volendammers bij DWDD. Het nieuwe programma moest natuurlijk gepromoot worden. Een boel geklets, maar alleen de laatste minuut bleef hangen. De zestig seconden waarin Nick & Simon een weergaloze vertolking deden van The Sound of Silence van Simon & Garfunkel. Azijnpissers die Nick & Simon niet muzikaal vonden, piesten spontaan zoete witte wijn.

2011 was een succesvol jaar voor de heren Keizer en Schilder. De Symphonica in Rosso concerten, de leuke samenwerking met Acda & de Munnik en natuurlijk the Voice of Holland waren stuk voor stuk hoogtepunten. Vooral hun rol in the Voice was een open sollicitatie naar meer televisiewerk. Met grappen en grollen richting Roel en Marco lieten ze zien meer in hun mars te hebben dan mooi zingen. Toen de TROS belde, hadden ze beet. Een eigen show, primetime zaterdagavond. Een nieuwe droom kwam uit. Maar wat zei Marco ook al weer over de meeste dromen?

Om zeker te zijn dat het programma grappig genoeg werd, vroegen ze voor de eerste uitzending beroepsclowns Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van der Ven. En ook die heren heb ik hoog zitten. Typetjes spelen hebben ze tot ware kunst verheven. Maar helaas bleek gisteren dat één plus één niet altijd drie is. Het werd een beschamende vertoning van alle vier de heren. En ik weet zeker dat ze het zelf stiekem een beetje met me eens zijn.

Maar waarom keken er dan in godsnaam twee miljoen mensen naar de TROS-versie van Ik Hou Van Holland? Als je twitter volgde, was dat heel duidelijk. Zelfs vrouwen waren diep onder de indruk van die ene verschijning. Die krullen. Dat lijntje. Die, die… Nick, Simon, Jeroen en Dennis vonden het niet moeilijk om zichzelf voor aap te zetten. Ze hadden vooral moeite hun ogen niet steeds te laten afdwalen. Respect heren. Diep respect. Benieuwd hoeveel mensen er volgende week kijken naar Katja’s jongens.